کاهش خطر برخی از انواع سرطان با مصرف آجیل

16 ژوئن 2015- سرطان و دیابت نوع 2،  مهمترین مشکلات بهداشت عمومی هستند که جهان امروز با آن روبرو است، داده های موجود نشان می دهد شیوع این دو بیماری در حال افزایش است.

از مدتها قبل این فرضیه ارائه شده است که مصرف آجیل در جلوگیری از بیماری دیابت و سرطان نقش دارد، اما تاکنون شواهد متناقضی در این زمینه گزارش شده است.یک مرور نظام مند جدید و متا آنالیز مطالعات قبلی نشان می دهد که مصرف آجیل، در واقع، با کاهش خطر انواع خاصی از سرطان ارتباط دارد اما در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 موثر نمی باشد.

نتایج این مرور سیستمیک در مجله ی Nutrition Reviews منتشر شد.

محققان کلینیک مایو در روچستر و دانشگاه مینه سوتا یک بررسی سیستماتیک و متا آنالیز بر روی 36 مطالعه ی مشاهداتی که در مورد قدرت آجیل در پیشگیری از بیماریها(شامل 30708 شرکت کننده) انجام شده بود، راه اندازی کردند.

 پس از اتمام آنالیز محققان نتیجه گیری نمودند: مصرف آجیل با خطر سرطان روده ی بزرگ، سرطان آندومتر و سرطان لوزالمعده ارتباط عکس دارد، اما در مورد سایر انواع سرطان یا دیابت نوع 2 این ارتباط مشاهده نمی شود. در مجموع، مصرف آجیل با کاهش خطر سرطان ارتباط دارد.

درحالی که در بسیاری از مطالعات قدرت مصرف آجیل در پیشگیری از بیماریها ارزیابی شده است، اما نویسندگان این تحقیق تاکید می کنند هنوز هم با کمبود اطلاعات در رابطه با انواع سرطان بطور مجزا و مصرف انواع آجیل مواجه هستیم،در نتیجه باید بررسی های بیشتر برای ارزیابی دقیق این روابط انجام گیرد.

این بررسی سیستمیک و متا آنالیز اولین مطالعه برای برآورد جامع  ارتباط بین مصرف آجیل و خطر ابتلا به سرطان است.

نویسنده ی ارشد این مطالعه دکتر Lang Wuمی گوید: مطالعه ما نشان می دهد که مصرف آجیل ممکن است با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط باشد، این موضوع می تواند مفهومی کاربردی داشته باشد،به این ترتیب کهبا توجه به اثرات مفید شناخته شده ی مصرف آجیل در جلوگیری از بیماری های قلبی، مطالعه ما این مفهوم را ارائه می دهد که افراد علاقه مند در انتخاب مواد غذایی بهتر، برای کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی می توانند پس از در نظر گرفتن مقدار کالری و محتوای چربی انواع آجیل، آنها را در برنامه ی غذایی خود وارد کنند.  

منبع:  

http://www.sciencedaily.com/releases/2015/06/150616114247.htm